1. 3. 2017
V průběhu února jsme se sešli s odborníky, kteří se problematikou říčních koryt zabývají dlouhodobě, abychom si ujasnili či upřesnili některé věci, týkající se sesuvu meandru Lučiny, který o sobě dal vědět již v počátcích stavby cyklostezky. O naše zjištění bychom se rádi podělili.
To, zda koryto řeky, respektive posouvající se meandr v budoucnu ohrozí či neohrozí své okolí, dokáže jasně stanovit pouze speciální geomorfologický posudek. V případě břehů, aktivních stejně, jako Meandry řeky Lučiny, patří tento posudek k těm nejdražším, protože je potřeba provést celou řadu výpočtů, odběrů vzorků půdy a sedimentů, řeší se rychlost proudů za různých výšek hladin, a ke stanovení výsledku se využívají složité výpočty, případně počítačové modelování.
Zkušenosti s těmito výpočty má jen několik odborníků v České republice, protože takto meandrujících řek ve střední Evropě není mnoho, přičemž nákladným investicím v jejich blízkosti je lepší se vyhnout. Rizikem je především postupné sesouvání svahů, což je přirozený přírodní děj, který se mnoho násobně cyklicky opakuje a bez výše zmíněného posudku v podstatě nelze určit, kdy a kde se postupné odlamování břehu meandru zastaví.
Na náš dotaz na Magistrát města Havířova, zda město vlastní posudek zabývající se meandrem, nám bylo sděleno, že byla vypracována pouze geotechnická rešerše trasy cyklostezky.
Zpevnění břehu, které by potenciálnímu posunu meandru směrem k nově vybudované stavbě zabránilo, není v těchto lokalitách vůbec jednoduché. Jedná o neregulované koryto řeky, které se bezprostředně dotýká přírodní památky, jejíž korytotvorné procesy jsou z hlediska ochrany přírody velice cenné, protože se při nich vytváří velmi vzácné biotopy. Do řízení o takovémto stavební prvku v krajině téměř vždy vstupuje celá řada státních i nestátních subjektů, které jej budou přípomínkovat, což může být záležitost i na několik let. Pokud k tomu připočteme dobu, potřebnou na vypracování projektu a výběrové řízení na zhotovitele, vychází nám z toho závod s časem, protože meandr dělí od cyklostezky opravdu jen několik málo metrů.
Opět si musíme klást otázku, zda tohle stojí městu za to, a zda opravdu nebylo lepší, vést cyklostezku jinudy, a neohrožovat tím jak cenný kus přírody, tak jednu z investic do realizace sítě cyklostezek na území Havířova.