18. 2. 2017

Na počátku roku, 9. ledna, jsme adresovali dopis vedení města Havířova k situaci v korytě řeky Lučiny a jejich meandrů. Nebylo totiž jednoznačné, zda zásady stavební techniky v chráněné oblasti meandrů nepřinesou této lokalitě újmu, pomineme-li stavbu trasy cyklostezky právě oblasti, kde se v minulosti projevily záplavy vodou. Zástupcům města Havířova zelení položili následující dotazy:

  1. Jak stávající stavební práce ovlivní již existující dílo trasy cyklostezky na Lučině? Je novými úpravami nějak ovlivněna poskytnutá záruční lhůta na dříve vybudovanou část cyklostezky? Byl takovýto postup konzultován s poskytovatelem dotací pro první etapu?
  2. Proč se nerealizovala nejprve výstavba mostu a až následně stavba trasy cyklostezky, tak aby etapy výstavby na sebe stavebně navazovaly a nedocházelo k situaci, kdy při stavbě druhé etapy dochází k poničení etapy předchozí, nutnosti její opravy a logicky tedy navyšování rozpočtu celého projektu?
  3. V místě (49.7819242N, 18.4170442E) se bezprostředně po započetí stavby začal sesouvat meandr, jehož okraj se dne 2.1.2017 nacházel již v těsné blízkosti realizace cyklostezky. Byl před stavbou proveden geologický posudek pro tento konkrétní úsek? Pokud ano, kdo byl jeho zpracovatelem?
  4. Z důvodu poškození a následné opravy původně již vystavěné cyklostezky bude toto uvedení do původního stavu město platit znovu (…)
  5. Protože se jedná o výstavbu, resp. prodloužení cyklistické trasy, na jakou trasu havířovské cyklodopravy bude trasa vedoucí na území meandrů řeky Lučiny napojena a kdy se tak stane?
  6. Prosíme o zaslání posudku o statice lávky.

V průběhu ledna nám zástupci odboru správy a rozvoje majetku poskytl reakce na naše dotazy. Naše otázky a kompletní reakci magistrátu zde zveřejňujeme. I na základě našich dotazů v uplynulých dnech město zveřejnilo rovněž kompletní posudek zjištěný na místě prohlídkou u koryta řeky z 3. 1. 2017, který si nechala vypracovat sama firma
FIRESTA – Fišer, rekonstrukce, stavby, a.s., která trasu cyklostezky staví.

Je však třeba říci, že závěry z tohoto posudku neřeší celou oblast problému. Stav koryta by totiž měl posuzovat posudek geomorfologický,  který řeší to, jak se mění koryto řeky v průběhu doby a předpověď pohybu koryta to budoucna. Otázkou ale i tak třeba zůstává, proč město akci dopředu lépe nepromyslelo a za další peníze zničilo na trase již část vybudované cesty navíc zřejmě dotovanou Evropskou unií. Finanční náklady na opravu poničené trasy, kterou si vyžádala nová doprava těžké stavební techniky tak stály dalších 15 tisíc korun navíc.

K dopadu výstavby na životní prostředí se náměstek primátora vyjádřil na naši interpelaci i při jednání zastupitelstva, Odpověděl, že „V rámci stavby byl stanovený ekologický dozor odborně způsobilou osobou, která provádí kontroly lokality a zajišťuje ochranu a transfery živočichů v průběhu realizace stavby. Ekologickým dozorem stavby byly okraje tůní prozkoumány a bylo konstatováno, že se zde nemohou vyskytovat (a nevyskytují) ukrytí živočichové, ani zimující obojživelníci z důvodu charakterů okrajů – mělký lem bez úkrytu.(…)„.

Nově budované cyklostezce zatím navíc chybí napojení na další cyklistickou síť, která by ji spojila s městem. I s tím, si město v budoucnu hodlá poradit, trasa se má později napojit na již existující cyklostezku č. 56 nebo č. 6069 směr žermanická přehrada.

Cena za realizaci akce „Cyklostezka Havířov – Žermanická přehrada – 2. etapa“ je asi 7,1 milionů korun a na veškeré činnosti má firma asi 5 měsíců. Úprava ve spojitosti s cyklostezkou se dotkne konkrétně parcel č. 4026, 4039, 4042/1, 4043, 4047, 4048, 4055, 4051, 4050, 4049, 4340, 4417, 4416, 4411, 4021/2, 4042/2.

Kompletní odpovědi na naše dotazy i posudek zveřejňujeme pro všechny zde na webu: