4. 5. 2017
Ač je snaha města propojit Havířov s Žermanickou přehradou sympatická, fotografie přiložené k tomuto článku ukazují, že je něco hodně špatně. Vskutku odvážný nápad města, stavět cyklostezku s nezpevněným povrchem v záplavové zóně snad ani jinak dopadnout nemohl. Po zatěžkávací zkoušce stavebními stroji přišla zkouška lokální záplavou, v níž cyklostezka, jak je vidět z fotografií, na mnoha místech rozhodně neuspěla. Přitom rozsah současných škod je způsoben pouze jednoletou vodou, tedy výškou a průtokem vody, který se v záplavové zóně může objevit každoročně.
Jak asi bude cyklostezka vypadat poté, co se záplavovou oblastí převalí dvouletá nebo pětiletá voda, která se v krajině zdrží třeba celý den? Současný projekt cyklostezky se tedy ukazuje už po roce a půl jako trvale neudržitelný a stává se především břemenem pro další generace – po každé menší záplavě bude muset být neustále znovu a znovu opravována a rekonstruována a to i ve větším rozsahu, než nyní, přičemž obecně pojišťovny se k opakovaným událostem v povodňových zónách staví velmi negativně. Zkušenosti z praxe z ČR i ze zahraničí přitom ukazují, že pokud není možné pro cyklostezku najít vhodné pozemky, je možné ji vést částečně po vedlejších silničních komunikacích nebo stezkami.
Je pro nás naprosto nepochopitelné jak mohl kdokoli schválit a realizovat investici v řádu miliónů v místě které je záplavovým územím a které v posledních letech téměř pravidelně zatápí voda, nemluvě o aktivním meandru na jiném místě, který se již několik let pohybuje a jen za 5 měsíců od zahájení stavby se posunul minimálně o dalšího půl metru blíže k budované cyklostezce.
To, že tento odvážný projekt stál více než 6 miliónů, včetně dotace z EU, je další smutnou kapitolou příběhu o tom, jak se v Havířove rozvíjí cyklodoprava a investují veřejné peníze.