25. 1. 2017
Na žádost firmy FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s., která provádí stavbu Cyklostezka Havířov – Žermanická přehrada byla odborníkem na geologii počátkem ledna provedena prohlídka meandrů Lučiny, na kterých byly v době započetí stavby zaznamenány dva sesuvy půdy a také vypracován krátký posudek.
Ten jako prvotní příčinu sesuvu označil geomorfologickou pozici zájmového místa v prostoru nárazového břehu meandru. V posudku se přímo uvádí: „Vzniklý sesuv je typickým projevem vzniku a tvorby přirozeného vývoje břehové části meandru. Jde o část břehového svahu přímo postihovaného intenzivní boční erozí tokem, při které dochází k „podřezávání“ svahové paty břehu.“ Posudek také uvádí, že děj trvá tak dlouho než dojde k sesutí erodované části břehu a v rámci časového vývoje meandru se mnohonásobně cyklicky opakuje.
Jako druhý výrazný prvek, který výše popsaný děj navíc urychluje byla označena existence vývěru podzemní vody ve středové části sesuvu.
Sesuv je součástí přirozených procesů řeky Lučiny. „Podobných svahových deformací najdeme podél koryta řeky Lučiny desítky a to v místech kam nemá člověk vůbec přístup a prokazatelně zde žádné zásahy neprovádí.“, píše se dále v posudku.
Nejen z našich poznatků, ale i z přiložených leteckých map je zřejmé, že se břeh posouvá již několik let, až do blízkosti současné stavby, kterou tímto v podstatě začíná ohrožovat ještě před jejím dokončením.
Zbývá si tedy odpovědět na jednu otázku: Proč město investuje veřejné finance do cyklostezky v blízkosti takto aktivního přírodního děje, i přesto, že v souvisejícím akčním plánu je přímo uvedeno doporučení, že trasy cyklostezek by se měly přizpůsobit přirozeným řečištím vodních toků a vést je tedy tak, aby nebyly ohrožovány boční erozí řek?
Celé znění posudku je na stránkách havířovského magistrátu. Akční plán pro Rozvoj cyklistiky jako rovnocenného prostředku dopravní obsluhy území najdete zde.