15. 1. 2016
V letech 2008-2014 připravovalo město ve spolupráci s Českými drahami projekt „Dopravní terminál Havířov. Ten byl nakonec pozastaven z důvodu nemožnosti dořešit otázku samotné výpravní budovy (majetek společnosti ČD a.s.). Nové vedení města se rozhodlo v loňském roce pokračovat samostatně bez Českých drah s notně upraveným projektem, nazvaným Přednádražní prostor Havířov a to na plochách v majetku města.
Cílem projektu je zejména rozšíření počtu parkovacích stání a rovněž stavba krytých zastávek a příchozích koridorů, přivedení cyklostezky, opravy chodníků, autobusových zálivů, veřejného osvětlení a osazení nových prvků městského mobiliáře a výstavba zeleně.
V anketě, kterou město v listopadu 2015 vyhlásilo, byla nakonec vybrána varianta č. 3. Podle informací Deníku hlasovalo celkem 1556 občanů, tedy více než 44 %. Město k návrhům oslovilo čtyři architektonické kanceláře. Zjišťovali jsme, které to vlastně byly, a kdo stojí za vítězným návrhem.
Město mělo možnost realizovat i tzv. architektonickou soutěž (soutěž o návrh), tu ale nevyužilo. Město mohlo pomocí architektonické soutěže vybírat při vypsání architektonické soutěže podle poměru ceny a komplexní kvality návrhu stavby.
Na náš dotaz město odpovědělo, že architektonická soutěž je složitý a časově i organizačně náročný proces a cílem vedení města Havířov je revitalizovat dotčenou lokalitu co nejdříve. Za účelem prověření kapacity území, možnosti využití daných ploch, možnosti umístění požadovaných stavebních prvků, návrhu konstrukčních materiálů a odhadu budoucích realizačních nákladů byly oslovenými projekčními kancelářemi zpracovány Prověřovací studie.
Kdo byl k návrhům osloven a kdo je autorem konečného návrhu, o kterém mohli lidé v listopadu a prosinci v Havířově hlasovat?
Pro zpracování Prověřovacích studií byly na základě rozhodnutí porady vedení města osloveny 4 projekční kanceláře, které disponují ve svém odborném týmu architekty:
- DaF – PROJEKT, s.r.o., Ostrava
- Moravia Consult Olomouc, a.s.,
- Ing. Arch. Adam Guzdek, Důl Architektury, z.s. (zpracování odmítl)
- Dopravoprojekt, spol. s r. o., (z kapacitních důvodů se omluvila)
Co je architektonická soutěž?
K realizaci jakékoliv stavby potřebuje investor nejdříve ze všeho projekt. Tedy i projektanta, který jej provede všemi úskalími přípravy i stavbou samotnou. Nezáleží, zda hodlá postavit nový objekt, rekonstruovat stávající budovu či veřejné prostranství, zpracovat územní plán nebo uvažuje o zahradních a krajinářských úpravách.
Podle zákona o veřejných zakázkách lze projektanta získat vícero způsoby, ale nejvhodnější je zadat zakázku v jednacím řízení bez uveřejnění, kterému předchází soutěž o návrh (architektonická soutěž). Vítězi architektonické soutěže, tedy budoucímu projektantovi, může investor bez problémů zadat zpracování všech fází projektu.
Na rozdíl od jiných typů zadání veřejné zakázky (např. obchodních soutěží) architektonická soutěž přináší dostatečně včas právě konkrétní návrh řešení stavby. Pro investora totiž není zárukou získání dobrého návrhu ani nízká cena za jeho zpracování, ani seznam předchozích realizací uchazeče o zakázku, jeho životopis či finanční obrat, jak tomu bývá u jiných typů zadání. Ale je pro něj naprosto zásadní seznámit se s estetickým, dispozičním, funkčním a konstrukčním řešením požadované stavby, do níž hodlá investovat nemalé peníze. Investor má tudíž možnost vybírat při vypsání architektonické soutěže podle poměru ceny a komplexní kvality návrhu stavby.
Informace: ČKA, MMH