7. 1. 2016

O novém Terminálu Hranečník jsme psali v prosinci. Jak bude vypadat nová doprava do Ostravy? Ing. Aleš Stejskal, jednatel společnosti ODIS, představil nový Terminál Hranečník a způsob dopravy z Havířova do Ostravy. Uvádíme informace z jeho prezentace:

Představení terminálu Hranečník, který je sice na území města Ostravy, ale je umístěn nedaleko Havířova a bude se týkat v nejbližších týdnech i veřejné dopravy, která spojuje město Havířov s městem Ostravou. Konkrétní datum je 28. 2. 2016 (…). Ještě na úvod bych chtěl říct, že jsem zástupce, jsem jednatelem společnosti, jejímž společníkem je z 50% Moravskoslezský kraj, z 50% statutární město Ostrava.

Naše společnost nerozhodla o tom, zda terminál bude či nikoliv. Já zde vám představím ne proč, ale jak. To jen pro případné dotazy, kdybyste se mě chtěli zeptat, kdo něco vymyslel. Čili, my jsme připravili nějaké dopravní řešení, dopravní koncept, který byl projednán a který vám zde představím. Terminál Hranečník, jeho cílem je ukončení autobusových linek mimo centrum Ostravy. Jedná se o autobusové linky ne jenom příměstské dopravy, ať už z Havířova nebo z Karviné nebo z Orlové, ale také i autobusové linky MHD, které do toho terminálu přijíždějí ve směru od Radvanic, čili ze Šenova, z Bartovic, z Petřvaldu.

Cílem také mimochodem je zvýšení komfortu a zlepšení přestupních podmínek stávajících přestupujících cestujících. Kdo z vás ví, tak až do nedávna, než tento terminál byl dokončen, poněvadž on je v současné době již téměř 100% dokončen, tak zde byly přestupní podmínky velmi špatné. Jednak zastávky byly od sebe velmi daleko, byl neupraven, neudržován, samozřejmě je třeba připomenout i to, že nedaleko se nacházejí obydlí různých osob, které nepřispívají k pocitu bezpečnosti v této oblasti. Takže i z tohoto pohledu rekonstrukce terminálu přinese výrazné zlepšení. A v případě zejména Havířova se jedná i konečně o sjednocení tarifního uspořádání. Poslední oblastí v rámci MSK, která dosud není zapojena v krajském integrovaném systému dopravní, je právě oblast Havířovsko. Takže tímto termínem dojde k dokončení tarifní integrace veškeré dopravy v objednávce kraje a většiny MHD v rámci MSK. Současně s tímto, ale k tomu se dostanu za chvíli, dojde zejména právě pro tu část, která to dosud nemá, čili to je ta relace Havířov – Ostrava, k výraznému tarifnímu zvýhodnění pro cestující, kteří dojíždějí pravidelně. Tady pro představu jak vypadá struktura nebo to schéma terminálu Hranečník, tady na té levé si dovolím ukázat, pro orientaci, tady z této části přijíždí autobusy od Havířova, od Radvanic, Bartovic. To červené znázorňuje tramvajovou smyčku a uvnitř je obratiště autobusů. Na dalším obrázku je znázorněna technologie přestupu, nejprve na prvním obrázku přestup z Havířova přes Hranečník do centra. Autobusy přijedou z kopečka, od Radvanic, vjedou na terminál a tady budou mít výstupní zastávku. Cestující pouze přejdou 5 m pod krytým nástupištěm a tady buď nastoupí do trolejbusu, nebo tramvaj směr centrum.

Takto již dnes vypadá toto přestupní místo. Opačně je to podobné z centra přijede trolejbus  nebo tramvaj. Pod stříškou přestoupí na přestupní zastávku autobusu, která pojede směrem na Radvanice (Havířov, Karviná, Orlová).

V terminálu budou ukončeny veškeré denní autobusové linky jezdící mezi Hranečníkem a dále centrem města, čili dál do města bude možno pokračovat buďto trolejbusem, kolem Slezskoostravské radnice nebo tramvají přes výstaviště dále do města. Zůstávají beze změny příměstské autobusové linky, které jsou v provozu na UAN z Havířova. Jedná se o linku 443 a dále je to linka na Arcelor Mittal 444 a do Poruby 445, tam bude rozšířen provoz ráno o jeden spoj tak, aby na každou hodinu do Poruby bylo zajištěno spojení. Bude mírně rozšířen provoz špičkový, linek, které jezdí na UAN z Karviné a Orlové.

Expresní linka Havířov-Hranečník

Bude zavedena expresní linka mezi Havířovem a terminálem Hranečník, tato linka bude mít pouze tři zastávky v Havířově a potom až v Hranečníku. Tady dojde k výraznému zrychlení dopravy, tato linka bude v provozu v pracovní dny ve špičku, v intervalu 20 minut. Dále novinkou, kterou jsme navrhli po konsultaci se zástupci Havířova i se zástupci občanů, kteří jsou sdruženi v takové pracovní skupině, linka 440, která vytvoří nové přímé spojení s Havířovem-Šumbarkem okolo Záříčí a také tato linka bude ukončena na Hranečníku a umožní přepravu kromě ranní a odpolední dopravní špičky, také spojení na směny do oblasti NH. Toto jsou teda dvě takové významné novinky, které pocítí cestující.

Návazná doprava

Jakým způsobem bude vypadat ta návazná doprava? V současné době na Hranečník ve směru z Výstaviště jsou vedeny 3 linky. Tady bude provoz rozšířen. Na lince č. 4 zůstane provoz zachován, v současné době je to interval 10 min. po celý den. Tato linka dál vede přes centrum – Mariánské Hory – nádraží Svinov dále do Martinova. Nově se rozšíří provoz na lince č. 12, která bude jezdit celodenně, celotýdenně, až na terminál Hranečník a vede dále na Mariánské Hory – Vítkovice – Dubina. Linka č. 14 je pouze špičková, která spojuje NH se smyčkou Hlučínská. Nově budou zavedeny tři trolejbusové linky, po nové trati.

Linka č. 101 bude jezdit celodenně, celotýdenně, a bude jezdit z Hranečníku přes most Miloše Sýkory po Sokolské třídě na Hl nádraží. Linka č. 107, která bude polookružní také přes most M. Sýkory přes sídliště Fifejdy, kolem bývalého Carfuru dneska OC Futurum a zase okruhem se vrátí zpět na Hranečník. Tyto dvě linky budou jezdit po celý týden, po celý den. A špičková linka č. 110, která posílí tyto linky v době ranní a odpolední špičky, která pojede přes náměstí J. Gagarina, přes most Pionýrů a na Námětí Republiky. Každá z těch linek bude jezdit ve špičku co 10 min. čili průměrný interval bude cca 3 minuty. Čili vidíte, že linky jezdí proloženě, ne v žádném chumlu, každý si může svůj spoj nalézt.

Srovnání množství spojů

Na 28 spojů, které dnes v pracovní den přijede na terminál Hranečník od Radvanic, tak tak navazuje celkem 30 spojů tramvajové a trolejbusové dopravy dál. V pracovní dny dopoledne na 13 přijíždějících autobusů navazuje celkem 18 spojů, podobně je to v sobotu a neděli, na 11 spojů navazuje 12. Takže vždy je tam ještě o něco navíc. Není třeba se obávat kapacitní nedostatečnosti.

Srovnání cen jízdného

Havířovští cestující budou mít jednu obrovskou výhodu, a sice to, že budou moci využívat předplatní jízdné, neboli dlouhodobé předplatní jízdné, které dnes na spojích mezi Ostravou a Havířovem, ale i jinde kolem Havířova nemají, neznají. Dopravce v současné době v tarifu ČSAD Havířov takové jízdné nenabízí a cestující, pokud nechtějí jezdit vlakem s přestupem, který již v ODISu je dávno, tak musí platit jednotlivé jízdné čipovou kartou nebo v hotovosti. Tady je zřejmé, dojde k výraznému zlevnění. Při použití ODIS karty dojde ke zvýšení cca o 2,- Kč. Ale to pro ty cestující, kteří skutečně jezdí jen občas, nahodile a nebude pro ně výhodná předplatní jízdenka.

Přínosy?

Obecné přínosy jsou např. zkrácení pěší trasy při přestupu, ať už na Hranečníku, na samotném náměstí Gagarina, ale i na tom UAN, pokud přes něj pojedou. Existuje zde z Hranečníku přímé tramvajové nebo trolejbusové spojení do všech centrálních částí města, podstatné zlevnění pro občany Havířova, kteří budou využívat dlouhodobé časové jízdné. Nový terminál bude vybaven novými info panely, které usnadňují orientaci cestujícím při hledání svého navazujícího spoje a na novém terminálu bude i krytá čekárna, bude tam dostupné WC.

Akorát nebude občerstvení, což je sice škoda, ale na druhé straně má být občerstvení nahrazeno stanovištěm MP, což je určitě pozitivní informace s ohledem na to, že okolí je nepříliš kultivované. To bude určitě pozitivní.

K 28. 2. 2016 dojde k dointegraci posledního zbytku několika linek, které provozuje ČSAD Havířov a které jedou do Orlové a do oblasti Žermanické přehrady, čímž bude završena dopravní tarifní integrace v rámci celého MSK.

Budou moci občané Havířova, kteří se přepraví na terminál na Hranečník autem nechat auto tam a dále pokračovat MHD?

Ano na schématu bylo znázorněno parkoviště pro osobní auta, zadarmo, zatím není připravena tarifikace, že když tam zaparkuju, že bych mohl nějak výhodně jezdit, ale to jsou všechno věci, se kterými se dá dál pracovat. Takových příkladů je ve světě i v naší republice celá řada, zatím to takto není koncipováno, parkoviště tam je, dokonce je možnost v případě potřeby tady další lokalita, kde nic není, takže kdyby časem byl zájem a byla nějaká potřeba, tak by se mohlo i toto parkoviště rozšířit dál. Zatím teda tady pouze toto. Neumím říct, kolik tam je parkovacích míst. To nejsme připraven. Omlouvám se. Střežení asi nebude, ale je tam MP, možná tam bude kamera, nevím. Na to vám neumím odpovědět, omlouvám se. Parkoviště není naše oblast zájmu, takže to vám neumím odpovědět.

Zdroj: Ing. Aleš Stejskal, jednatel společnosti ODIS