28. 7. 2015
V roce 2014 se začal budovat dopravní terminál Hranečník v Ostravě. Celá koncepce počítá s tím, že na Hranečníku budou končit svou trasu příměstské linky z Havířova, Karviné nebo Orlové. Dál do centra Ostravy se tak ve většině případů dostaneme pouze s přestupem.
Ti, kteří z Havířova dojíždějí každý den do práce nebo mimo prázdniny do školy si jistě všimli stavební aktivity na ostravském Hranečníku. Více než před rokem, v červnu 2014 začaly v místech, kde se spojuje autobusová doprava s tramvajovou práce na novém terminálu Hranečník.
Na terminál bude totiž nově napojená trolejbusová trať vedoucí po ulici Těšínská z centra Ostravy a budou zde ukončeny příměstské linky z Havířova, Karviné a Orlové, které dnes končí až na Náměstí J. Gagarina a Mostu Miloše Sýkory v Ostravě. Cestující nejen z Havířova, tak už do centra města nedojedou, ale budou muset přestoupit na novou trolejbusovou trať nebo stávající linky tramvaje. V prostorách nového terminálu vznikne nové záchytné parkoviště P+R (parkoviště P+R, česky zaparkuj a jeď, je forma kombinované přepravy s návazností individuální automobilové dopravy na veřejnou hromadnou dopravu). Cílem tak je, aby do centra Ostravy nepokračovalo tolik aut a autobusů.
Na terminálu tak budou končit všechny autobusové linky, které dnes mají konečnou na Gagarinově náměstí v centru města, a také některé linky, které nyní jezdí po Rudné ulici na Ústřední autobusové nádraží. Cestující, kteří do Ostravy přijíždějí z Havířova, Karviné nebo Orlové, tak budou od příštího roku muset na Hranečníku přestupovat na MHD. Uvažuje se pouze o zachování několika přímých spojů Havířov – Ostrava ÚAN v ranní špičce.
Výstavbu nového terminálu sleduje dlouhodobě např. Spolek Efektivní veřejná doprava pro Havířov a okolí. Ten se mj. věnuje námětům pro zkvalitnění hromadné dopravy, jak pro stávající cestující, tak i další obyvatele města a okolí, kteří dnes cestují auty nebo chodí nuceně pěšky.
Někteří cestující jsou z toho však již teď trochu rozladění. Jeden z nich, podepsaný jako Jan k novému terminálu na Hranečníku např. napsal: „Přesně nevím, jak se po dokončení stavby změní má cesta do práce, když teď jezdím busem 38 ze zastávky Ještěrka rovnou na náměstí Republiky (bez přestupu), což je pro mne ta nejrychlejší a nejpohodlnější varianta cesty do práce, která i tak trvá téměř půl hoďky, takže pokud pak budu muset na Hranečníku přestupovat buď na tramvaj nebo na trolejbus, pak Dopravnímu podniku určitě nepoděkuji (a je nás více). Podle mne jak tramvaje tak trolejbusy dopravu zdržují a časově prodlužují. Nechápu, pokud na trase jezdí autobusy, proč to měnit (asi zase „šetříme“ na nepravém místě, ne?).“
Společně s novým terminálem souvisí také stavby nové trolejbusové trati od Mostu Miloše Sýkory po Těšínské ulici až na Hranečník. Křižovatka u Mostu Miloše Sýkory je pro trolejbusy již připravená a končí hned na vjezdu do Těšínské ulice.
Nově to bude navíc znamenat, že než se napojí havířovská doprava zcela na ODIS, museli-by cestující do Ostravy mít navíc jízdenky ostravského DPO nebo ODIS, aby se do centra dostali. V lepším případě se systém ČSAD v Havířově na ODIS do té doby napojí. Na linkách MHD Havířov jsou totiž uznávány pouze dlouhodobé časové jízdenky ODIS pro zónu č. 40 (město Havířov) platné pouze v podobě bezkontaktní čipové karty ČSAD Havířov a.s.
Celý terminál stojí asi 200 mil. Kč, z toho asi 90 mil. Kč platí Ministerstvo financí. Na navazující trolejbusovou trať v délce 2,5 kilometru přispělo Švýcarsko v rámci povinných odvodů programu česko-švýcarské spolupráce.
Uvidíme, zda nové změny nakonec cestu z Havířova do Ostravy zlepší nebo naopak. V některých případech je ale už teď jasné, že cesta do práce v Ostravě bude delší.