18. 9. 2018

Městský bikesharing neboli sdílení kol je založen na půjčování kol, sloužících pro dopravu na krátké vzdálenosti uvnitř města. Úspěšně funguje v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Olomouci, Teplicích a od letošího roku také v Liberci a Ostravě. Po centrech měst je totiž přeprava na kole často mnohem efektivnější, než jinými prostředky. Nemusíte čekat na MHD. Nemusíte přestupovat. Nemusíte hledat místo k zaparkování automobilu. Můžete kolo nechat tam, kde jste přijeli a dál se o něj nestarat a domů klidně přijet z jiné části města na jiném kole. Můžete si třeba na kole zajet večer na pivko, a nazpátek jít pěšky. 

Jak to vlastně funguje?

Celý systém je jednoduchý. Nainstalujete si aplikaci do mobilního telefonu a po jejím spuštění a následné registraci máte k dispozici přehlednou mapu s aktuálním rozmístěním kol. Zpravidla si najdete nejbližší kolo, opíšete kód z jeho rámu, a obratem obdržíte kód zámku kola. V tuto chvíli je kolo jen Vaše, a můžete na něm zdolat zamýšlený přesun, kolo poté zaparkujete a pomocí aplikace informujete systém, že kolo je opět volné. Vše:-) Systém je  bezstanicový, což znamená, že kolo můžete zanechat na kterémkoli místě oblasti, vymezené aplikací. Pokud nemáte zaplaceno roční předplatné, je vám odpovídající částka stržena z kreditní karty, nicméně v ČR bývá prvních 15 minut zdarma, respektive hrazeno partnerem bikesharingu, který má na košíku kola svou reklamu.

    
Takto to vypadá uvnitř mobilní aplikace – mapa kol, které jsou aktuálně k dispozici

   
Anonymizovaná data mohou městu sloužit k dalšímu rozvoji cyklotras

Sdílení kol má ještě jednu přidanou hodnotu

Na základě anonymizovaného souboru tras město vidí, které trasy rádi využívají cyklisté a podle toho postupuje při dalším rozvoji cyklostezek a související infrastruktury.

A co zloději?

Nemůžou sdílení kol narušit něčí nenechavé ruce? Provozovatelé ani zúčastněná města tento problém nezaznamenávají. „Půjčujeme šest set kol, ale ztratilo se jich jen pár. Obvykle šlo o chyby klientů, například zamkli kolo na špatném místě. Většinu jsme později našli,“ sdělil technický ředitel společnosti Antonín Cvrček v jednom z článků v médiích. Kola jsou navíc natřena barvou, která je odlišuje od ostatních.


Co je potřeba udělat pro realizaci v našem městě?

Oproti jiným projektům je zde potřebná hlavně vůle radních a zastupitelů. Není potřeba budovat vše od zelené louky, řešit vlastní aplikaci, zázemí, systém půjčování a vstupní kapitál. Praxe z mnoha měst ukazuje, že jednoznačně nejlepší variantou je využití služeb jedné z bikesharinogových společností. V Česku se jedná především o úspěšný projekt Rekola.cz. My do toho určitě půjdeme.

Chcete se o sdílení kol dozvědět více? Zkuste třeba tento článek

Více na www.osobnostiprohavirov.cz