15. 2. 2016

Již od prosince 2015 mají města opět možnost žádat o dotace na vybudování nových cyklostezek, rekonstrukci bezbariérových komunikací nebo třeba výstavbu jízdních pruhů pro cyklisty. Zelení vyzývají Statutární město Havířov, aby dotace využil

O dotaci může město žádat jen do 29. 4. 2016, podmínkou je, aby celá akce byla ukončena do konce roku 2018. Již k žádosti o dotaci je potřeba doložit stavební povolení. Minimální výše způsobilých nákladů jsou 2 miliony Kč.

Podmínkou je, aby město již mělo žádost o stavební povolení nebo ohlášení, případně stavební, povolení nebo souhlas s provedením ohlášeného stavebního záměru nebo veřejnoprávní smlouva nahrazující stavební povolení; projektová dokumentace pro vydání stavebního povolení nebo pro ohlášení stavby a položkový rozpočet stavby.

Podporovány jsou dvě základní aktivity Bezpečnost dopravy a Cyklodoprava. Navíc není podmínkou, aby mělo město pozemky k cyklostezkám vykoupeny předem. Projekty mohou trvat až do roku 2019. Město může navíc díky tomuto projektu rekonstruovat i související chodníky nebo pořídit uzamykatelné boxy pro cyklisty.

Výzva nazvaná „Podpora bezpečnosti dopravy a cyklodopravy“ je zaměřena na podporu projektů ve dvou hlavních aktivitách. V aktivitě „Bezpečnost dopravy“ se jedná o projekty rekonstrukcí, modernizací a výstavby bezbariérových komunikací pro pěší včetně souvisejících prvků zvyšujících bezpečnost železniční, silniční, cyklistické a pěší dopravy. V rámci aktivity „Cyklodoprava“ budou podpořeny projekty zaměřené na rekonstrukci, modernizaci a výstavbu komunikací pro cyklisty a liniových opatření pro cyklisty v hlavním dopravním prostoru pozemních komunikací.

 

Hlavní aktivity pro „Bezpečnost dopravy“:

  1. rekonstrukce, modernizace a výstavba chodníků podél silnic I., II. a III. třídy a místních komunikací, přizpůsobených osobám s omezenou schopností pohybu a orientace, včetně přechodů pro chodce a míst pro přecházení,
  2. rekonstrukce, modernizace a výstavba bezbariérových komunikací pro pěší k zastávkám veřejné hromadné dopravy,
  3. rekonstrukce, modernizace a výstavba podchodů nebo lávek pro chodce přes silnice I., II. a III. třídy, místní komunikace, železniční a tramvajovou dráhu, přizpůsobených osobám s omezenou schopností pohybu a orientace a navazujících na bezbariérové komunikace pro pěší,
  4. je možná kombinace uvedených aktivit,
  5. je možná realizace souvisejících prvků zvyšujících bezpečnost železniční, silniční, cyklistické a pěší dopravy (např. veřejné osvětlení, prvky inteligentních dopravních systémů) a zmírňujících a kompenzačních opatření pro minimalizaci negativních vlivů na životní prostředí (např. výsadba doprovodné zeleně), vždy při současné rekonstrukci, modernizaci nebo výstavbě komunikace pro pěší.

 

Hlavní aktivity pro „Cyklodopravu“:

  1. rekonstrukce, modernizace a výstavba samostatných stezek pro cyklisty nebo stezek pro cyklisty a chodce se společným nebo odděleným provozem s dopravním značením C8a,b, C9a,b nebo C10a,b, sloužících k dopravě do zaměstnání, škol a za službami,
  2. rekonstrukce, modernizace a výstavba jízdních pruhů pro cyklisty nebo společných pásů pro cyklisty a chodce v přidruženém prostoru silnic a místních komunikací s dopravním značením C8a,b, C9a,b nebo C10a,b, sloužících k dopravě do zaměstnání, škol a za službami,
  3. úprava a realizace liniových opatření pro cyklisty v hlavním dopravním prostoru silnic a místních komunikací v podobě vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty, piktogramových koridorů pro cyklisty nebo vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy a jízdní kola, sloužících k dopravě do zaměstnání, škol a za službami,
  4. je možná kombinace uvedených aktivit,
  5. je možná realizace související doprovodné infrastruktury pro cyklisty (např. stojany na jízdní kola), zmírňujících a kompenzačních opatření pro minimalizaci negativních vlivů na životní prostředí (např. výsadba doprovodné zeleně) a souvisejících prvků zvyšujících bezpečnost cyklistické dopravy (např. veřejné osvětlení, prvky inteligentních dopravních systémů), vždy při současné rekonstrukci, modernizaci nebo výstavbě komunikace pro cyklisty nebo liniového opatření pro cyklisty.

 

Co všechno bude podporovatelné?

Stavby – aktivita „Bezpečnost dopravy“

výdaje na realizaci chodníků a pásů pro chodce jako součástí silnice nebo místní komunikace, samostatných chodníků a stezek pro pěší, společných pásů pro cyklisty a chodce v přidruženém prostoru silnic a místních komunikací, stezek pro cyklisty a chodce, včetně všech konstrukčních vrstev, výdaje související s komunikací pro pěší:

–  podchody, lávky, části mostních objektů a propustků, na kterých je komunikace pro pěší vedena,

–  opěrné zdi, násypy, svahy a příkopy,

–  místa pro přecházení, přechody pro chodce, přejezdy pro cyklisty, jejich nasvětlení a ochranné ostrůvky,

–  nástupiště autobusových, trolejbusových a tramvajových zastávek včetně bezbariérového propojení nástupišť,

–  jízdní pruhy pro cyklisty umístěné podél pásu pro chodce v přidruženém prostoru silnic a místních komunikací,

–  zábradlí na mostech a zábradlí jako bezpečnostní opatření,

–  svislé a vodorovné dopravního značení a zvýrazňující prvky,

–  světelné signalizační zařízení řídící provoz samostatného přechodu pro chodce nebo samostatného přechodu pro chodce s přejezdem pro cyklisty,

–  veřejné osvětlení komunikace pro pěší a hlavního dopravního prostoru pozemní komunikace,

–  bezpečnostní opatření realizovaná na silnici, místní komunikaci nebo dráze (vychýlení jízdního pruhu, zúžení komunikace, zvýšení protismykových vlastností krytu vozovky, zvýrazňující dopravní značení včetně liniových opatření pro cyklisty, zvýrazňující dopravní zařízení a optické prvky, svodidla v nebezpečných úsecích, prvky aktivní bezpečnosti v blízkosti přechodů pro chodce a související telematika, přístroje na měření rychlosti a tabule informující o rychlosti vozidla),

–  dešťové vpusti, šachty a přípojky k odvodu vod z povrchu komunikace do kanalizace,

–  připojení sousedních nemovitostí maximálně v délce odpovídající šířce komunikace pro pěší,

–  vegetační úpravy pozemků dotčených stavbou,

  • další související výdaje:

–  příprava staveniště,

–  demolice objektů podmiňujících výstavbu,

–  manipulace s kulturními vrstvami zeminy,

–  rekultivace ploch původně zastavěných pozemků,

  • musí být součástí položkového rozpočtu stavby podle předložené projektové dokumentace; projektová dokumentace musí všechny položky zahrnovat v rámci stavebních objektů nebo provozních souborů stavby; příjemce bude se žádostí o platbu předkládat přehled čerpání z jednotlivých položek rozpočtu stavby.

 

Stavby – aktivita „Cyklodoprava“

 

  • výdaje na realizaci samostatných stezek pro cyklisty, stezek pro cyklisty a chodce, jízdních pruhů pro cyklisty nebo společných pásů pro cyklisty a chodce v přidruženém prostoru silnic a místních komunikací včetně všech konstrukčních vrstev,

 

  • výdaje související s komunikací pro cyklisty:

–  volně dostupné pevné stojany a uzamykatelných boxů na jízdní kola, detekce jejich obsazenosti, jejich zastřešení, osvětlení a přímé napojení na komunikaci pro cyklisty,

–  podchody, lávky, části mostních objektů a propustků, na kterých je komunikace pro cyklisty vedena,

–  opěrné zdi, násypy, svahy a příkopy,

–  přejezdy pro cyklisty, místa pro přecházení a přechody pro chodce, jejich nasvětlení a ochranné ostrůvky,

–  pásy pro chodce umístěné podél jízdních pruhů pro cyklisty v přidruženém prostoru silnic a místních komunikací,

–  zábradlí na mostech a zábradlí jako bezpečnostní opatření,

–  svislé a vodorovné dopravní značení včetně zvýrazňujících prvků,

–  světelné signalizační zařízení řídící provoz
samostatného přejezdu pro cyklisty nebo samostatného přechodu pro chodce s přejezdem pro cyklisty,

–  dešťové vpusti, šachty a přípojky k odvodu vod z povrchu komunikace do kanalizace,

–  vegetační úpravy nezpevněných pozemků dotčených stavbou,

–  veřejné osvětlení komunikace pro cyklisty a hlavního dopravního prostoru pozemní komunikace v zastavěném území obce,

–  bezpečnostní opatření realizovaná na silnici, místní komunikaci nebo dráze (vychýlení jízdního pruhu, zúžení komunikace, zvýšení protismykových vlastností krytu vozovky, zvýrazňující dopravní značení, dopravní zařízení a optické prvky, svodidla v nebezpečných úsecích, prvky aktivní bezpečnosti v blízkosti přejezdů pro cyklisty a související telematika),

  • další související výdaje:

–  příprava staveniště,

–  demolice objektů podmiňujících výstavbu,

–  manipulace s kulturními vrstvami zeminy,

–  rekultivace ploch původně zastavěných pozemků,

  • výdaje na realizaci svislého a vodorovného dopravního značení vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty, piktogramových koridorů pro cyklisty, vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy a jízdní kola v hlavním dopravním prostoru silnic a místních komunikací a na související úpravu svislého a vodorovného dopravního značení těchto pozemních komunikací,
  • musí být součástí položkového rozpočtu stavby podle předložené projektové dokumentace; projektová dokumentace musí všechny položky zahrnovat v rámci stavebních objektů nebo provozních souborů stavby; příjemce bude se žádostí o platbu předkládat přehled čerpání z jednotlivých položek rozpočtu stavby.

 

Foto: andrixnet64, Flickr