10. 1. 2017

Několik měsíců aktivně  sledujeme situaci kolem výstavby cyklostezky v Havířově, v lokalitě meandrů řeky Lučiny. Upozornili jsme na některé problémy, které nese výstavba cyklotrasy právě v oblasti meandrů řeky Lučiny. Také proto, že jsme od vás dostali několik podnětů, rozhodli jsme se v úterý kontaktovat i magistrát města Havířova a vedení města s dotazy k problémům, které výstavbu provázejí. Otevřený dopis zástupcům města a magistrátu:

V Havířově 9. ledna 2017

Otevřený dopis vedení města Havířova k situaci na Lučině

Vážení zástupci města Havířova a Magistrátu města Havířova,

V lokalitě Přírodní památky Meandry řeky Lučiny (rozloha rozlohu 40,65 ha) na území města Havířova probíhaly v loňském roce a na počátku roku 2017 stavební práce a úpravy terénu v souvislosti s výstavbou plánované cyklostezky.

Žádáme vedení města Havířova o oficiální vysvětlení sporných bodů při výstavbě 2. etapy cyklostezky v přírodní památce meandry řeky Lučiny. Komunikace ze strany magistrátu probíhá většinou přes média. Kdy může dojít ke zkreslení informací a faktů.

V rámci poslední fáze výstavby (2. etapa), kterou realizuje společnost FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s., byl však poškozen terén v této lokalitě a v souvislosti s průjezdem těžké techniky na staveniště byla částečně poničen i prostor meandrů řeky Lučiny. Kromě toho byla na místě odstraněna i původní lávka, za kterou město poskytlo náhradní autobusovou dopravu.

Po dobu výstavby jsou však v lokalitě evidovány sesuvy půdy a původní dílo trasy cyklostezky bylo díky průjezdům těžké techniky poničeno.

V souvislosti s výše uvedeným, prosím v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb. Zákon o svobodném přístupu k informacím o zodpovězení následujících dotazů:

  1. Jak stávající stavební práce ovlivní již existující dílo trasy cyklostezky na Lučině? Je novými úpravami nějak ovlivněna poskytnutá záruční lhůta na dříve vybudovanou část cyklostezky? Byl takovýto postup konzultován s poskytovatelem dotací pro první etapu?
  2. Proč se nerealizovala nejprve výstavba mostu a až následně stavba trasy cyklostezky, tak aby etapy výstavby na sebe stavebně navazovaly a nedocházelo k situaci, kdy při stavbě druhé etapy dochází k poničení etapy předchozí, nutnosti její opravy a logicky tedy navyšování rozpočtu celého projektu?
  3. V místě (49.7819242N, 18.4170442E) se bezprostředně po započetí stavby začal sesouvat meandr, jehož okraj se dne 2.1.2017 nacházel již v těsné blízkosti realizace cyklostezky.  Byl před stavbou proveden geologický posudek pro tento konkrétní úsek? Pokud ano, kdo byl jeho zpracovatelem?
  4. Z důvodu poškození a následné opravy původně již vystavěné cyklostezky bude toto uvedení do původního stavu město platit znovu.

V dokumentu 160012, Cyklostezka Havířov – Žermanická přehrada – 2. etapa PDPS E. Zásady organizace výstavby (je součástí přílohy emailu) je na straně 5 uvedeno  „Příjezd vrtné soupravy k jižní opěře lávky a vozidel stavby k výstavbě objektu SO 112.3 a části SO 201 je uvažován po již provozované stezce pro pěší a cyklisty SO 112. Povrch cyklostezky je tvořen nestmelenou vrstvou kaleného štěrku tl. 100 mm, po využití této cyklostezky pro účely stavby je nutné uvažovat s její opravou. Poškození povrchu limitující používání stezky budou opravována průběžně, po dokončení stavby se předpokládá plošná oprava povrchu – povrch bude přehutněn vibračním válcem, v místech poškození kostry bude provedena výměna celé vrchní vrstvy, celoplošně bude doplněna výplň kostry z kalící malty.“

Jak se zmíněný požadavek projevil v ceně celkové zakázky a tedy jaké jsou náklady města za opravu části cyklotrasy, která již existovala, ale v důsledku stavební činnosti byla nebo bude zničena nebo poničena?

5. Protože se jedná o výstavbu, resp. prodloužení cyklistické trasy, na jakou trasu havířovské cyklodopravy bude trasa vedoucí na území meandrů řeky Lučiny napojena a kdy se tak stane?

6.Prosíme o zaslání posudku o statice lávky.

Strana zelených Havířov
9. 1. 2017