7. 2. 2016

Jistě jste již zaregistrovali informaci o novém úseku měření rychlosti na Dělnické ulici. Počáteční bílou čáru vyznačenou na vozovce najdete kousek za křižovatkou s ul. Mánesova, konec pak těsně před kruhovým objezdem u nemocnice. Město argumentuje zklidněním dopravy a zvýšením bezpečnosti zejména v blízkosti právě nemocnice.

Rychlost je zde měřena poměrově, tj. měří se čas, za který vozidlo ujede definovanou vzdálenost. Kamery zaznamenají registrační značku i posádku vozu, údaje po automatickém zpracování míří k městské policii a následně na nový odbor dopravních přestupků, který právě z tohoto důvodu vznikl.

Právě úsekové měření rychlosti však nemusí být vždy nejlepším nástrojem na neposlušné řidiče. Zvláště, když se z daného úseku dá velmi dobře odbočit a tím se záznamu vyhnout. Aniž by kdokoliv chtěl dělat piráta, odbočení ke Slavii a parkovišti u nemocnice je zcela běžné a denně jej zvolí velké procento řidičů, stejně tak jako najetí do měřeného úseku bez počátečního průjezdu.

Dalším argumentem, proč byl zvolen právě tento úsek, je velké množství přechodů pro chodce a ohled na jejich bezpečnost. Ano, velké množství přechodů, po kterých míří lidé do nemocnice, autobusové zastávky i pravidelné policejní hlídky jsou zřejmě ještě málo. Proč by někdo nešlápl na plyn hned za světelnou křižovatkou, když má před sebou krásných 200 metrů pro zrychlení z nuly na sto, než bude muset zastavit před přechodem. A pak před druhým. A užít si zbylých 150 metrů ke kruhovému objezdu, rychle na plyn a zas zabrzdit na světelné křižovatce u hypermarketů.

Vzhledem k provozu na tomto úseku se bude průměrná rychlost vozidel zřejmě pohybovat hluboko pod povolenou padesátkou. O co užitečnější by bylo měření od kruhového objezdu právě k světelné křižovatce s ul. Před tratí. Jednak se z toho úseku nikam neodbočuje, vzniká zde denně dost situací, kdy řidiči již sní o  plných nákupních košících a nevěnují se plně řízení. Pokud míří dále na Suchou a vidí z dálky zelenou, nezřídka projíždí křižovatkou již nad rychlostním limitem.

Poslední připomínku, kterou k tomuto nástroji bezpečnosti máme je právě onen sběr dat. Jsou totiž nahrávána data nejen o vozidle, ale i o posádce. A tak Velký bratr vidí zase o kousek více…

V prosinci k tomu také Deník napsal: Obelstít úsekový radar není složité. Důležité pro výpočet rychlosti je projetí oběma měřenými body. Asi nejsnadnější pomocí pro řidiče, kteří si vjetí do měřeného úseku uvědomí pozdě, je tak zpomalení nebo odbočení, v případě Dělnické ulice například do ulice Astronautů.

Mnozí lidé se domnívají, že právě proto není úsekové měření ideálním řešením. „Spíše to bude pro přespolní řidiče, kteří o tom nebudou vědět. Místní si rychle zvyknou a tím měřeným kouskem budou jezdit předpisově, zatím po jeho projetí mohou zase zrychlit. Lepší by byl klasický stacionární radar, který by se mohl čas od času přestěhovat na jiné místo,“ přemýšlel dotázaný motorista.